Skip to content

Diseminare Proiectul FEEL al Școlii Gimnaziale „Elena Cuza” Iași, curs „Tackling with classroom diversity and early school leaving”, 23-25 July 2021

În ultima săptămână a lunii iulie, adică în mijlocul vacanței de vară a anului anterior școlar, patru profesori din Școala Gimnazială „Elena Cuza” Iași au avut oportunitatea participării la cursul de dezvoltare profesională pe tema Educației Inclusive, curs care face parte din proiectul Erasmus FEEL, coordonat de către colega noastră, profesor Carmen-Mihaela Mărgineanu.

Echipa  a fost formată din profesorii Violeta Popa, Gabriela-Fulvia Horobeț, Stelian Șovan și Alexandru Humă, iar locația în care s-au desfășurat toate activitățile cursului a fost pitorescul și istoricul port Pireu al vestitei Grecii.

Tematica abordată a fost legată de diversitatea în sala de clasă: educația de suport și incluzivă, având următoarele ținte:

  • Evaluare pentru învățare;
  • Proiectarea și programarea curriculumului pentru a sprijini toți elevii;
  • Planurile individuale de învăţare;
  • Predare și învățare eficiente: sprijinirea tuturor elevilor;
  • Monitorizarea, înregistrarea și raportarea învățării elevilor;
  • Lucrul în colaborare cu familiile, comunitatea școlară și partenerii profesioniști;
  • Părăsirea timpurie a şcolii – definiţie, factori favorizanţi, strategii de minimizare/eliminare a fenomenului;
  • Bullying: tipuri, caracteristici, prevenţie, activităţi anti-bullying.

Dintre multele materiale, sugestii metodice, strategii didactice, variante de lucru cu elevii, am selectat doar câteva mai puțin cunoscute deocamdată:

  • Planul Individual de învățare, un instrument foarte util pentru tratarea personalizată a oricărui tip de învățare școlară. Acest document presupune un efort și un angajament de echipă lărgită formată din profesori încadrați la clasă, specialiști de sprijin, părinții/familia elevului, parteneri valizi și dornici să se implice în munca de dezvoltare școlară.
  • Clasa inversată/Flipped classroom este un concept didactic care propune o învățare mult mai asumată de către elev, dar și o îndrumare mai atentă din partea profesorilor. Astfel, acasă la ei, elevii colectează informații despre conținuturi noi. Urmează ca, prin îndrumarea profesorului, să prezinte în clasă ceea ce află, iar apoi să-și îmbogățească bagajul de cunoștințe cu ceea ce află de la colegi.
  • Joc de stimulare a memoriei, dar și de evidențiere a rolului echipei în rezolvarea unei probleme

Elevii observă timp de 30 de secunde  o planșă care prezintă un colaj de reprezentări diverse și încearcă să rețină cât mai multe imagini. Urmează să întocmească o listă cu denumirea obiectelor de care își amintește, având la dispoziție un minut.

Jocul este și mai interesant atunci când se joacă în echipe, deoarece se poate observa clar puterea grupului, și anume faptul că, împărțind sarcinile de lucru, lucrând organizat, se pot obține rezultate mult mai frumoase.

Considerăm că am beneficiat de o formare valoroasă care, în pofida situației pandemice, când purtarea măștii a fost obligatorie, ne-a îmbogățit zâmbetul și ne-a întărit aripile pentru a continua zborul în vederea construirii unei lumi frumoase alături de elevii noștri.